BRITISKE AKVARELLER OG TEGNINGER 1640 – 1860
 
Af Peter Vilhelm Nielsen

 

Dette er titlen på Nordisk Akvarelmuseums 2007 sommerudstilling, og det er lidt af et kup!

Det er lykkedes at låne en udstilling fra Birmingham Museum and Art Gallery som dækker meget store dele af den engelske - og dermed den vestlige verdens - udvikling af akvarelkunsten fra et registrerende værktøj for opdagelsesrejsende mfl. til en selvstændig kunstart med egen organisation og industri. ” The Royal Watercolour Society” blev således oprettet i 1804, og Winsor & Newton samt andre forhandlere havde et intensivt program for akvarelfarver fra først i atten hundredetallet.

Der bliver tale om en udstilling med 72 billeder, hvoraf de fleste aldrig har været vist uden for Storbritannien. Udstillingen vil rumme alle de navne, vi kender, samt mange navne der vil være nye og ukendte for de fleste af os. Sytten hundredetallets landskabsmaleri bliver repræsenteret med Turner, Thomas Gainsborough, John White Abbott og mange andre, samt to fremmede kunstnere, nemlig Canaletto og Francesco Zuccarelli.

I de første 40 år af det attende århundrede gik engelsk akvarelteknik ind i en rivende udvikling takket være bl.a. Turner. De fleste kunstnere bevægede sig fra at arbejde med afbildning af motiver til fremstilling af poetiske eller dramatiske kompositioner, hvor lyset og vejret er et afgørende element. Blandt kunstnerne skal nævnes John Varley, John Sell Cotman og David Cox.

Alle de nævnte perioder, samt emner som humor, tegning, skitser, figurstudier, rejseoplevelser, vil blive repræsenteret på dette års sommerudstilling på Nordisk akvarel Museum.

 


J. M. W. Turner, Blendheim Palace


Peter de Wint, Castle on a Hill


Thomas Rowlandson,
A Coach preparing to leave Canterbury Gate, Christ Church

 


forside