ARTIKLER OM ANDRE KUNSTNERE
Anmeldelse af Andrew Wyeth’s Helga Pictures
 
Donald Kuspit, Andrews Wyeth’s Helga Pictures.
International Arts and Artists, Washington DC,
ISBN 0-9662859-5-6, 2004


“The Helga Pictures” er en samling af 240 tempera, akvareller og tegninger. De har i 20 år turneret imellem 29 amerikanske og japanske museer med den første udstilling på ”National Gallery of Art” i Washington i 1987. ”The International Arts and Artists” har udgivet Andrews Wyeth’s Helga Pictures i forbindelse med de to seneste udstillinger i USA. Bogen indeholder 70 af de bedste tegninger, akvareller, dry brush og tempera billeder. Alle billeder er af Wyeths model Helga Testorf. De viser en kvinde, der er i meget tæt kontakt med den natur, hun er en del af, en kontakt der nærmest lukker sig om kvinden. Hun er malet som nøgen og som påklædt, og billederne er lavet over en periode på 15 år. Man fornemmer en tæthed imellem maler og model, der rummer et fælles fornemmelse af vemod og savn, og både årets og livets gang afspejles med stor tyngde i billedforløbet. Det er smukke og medfølende billeder. En del af billederne vises i forstørret udsnit, så man har lejlighed til at se detaljerne i Andrew Wyeths teknik. Bogen er på 97 sider.

 

The Helga pictures

Helga billederne handler ikke bare om akvarel og kunst. De handler også om penge, mediedækning og show. Andrew Wyeth startede med at bruge Helga Testorf som model i 1971. Hun kom fra Tyskland, og hun var nabo til Kuerner, hvor Andrew Wyeth malede meget. Han undlod at fortælle selv sine nærmeste om denne nye model, og han brugte hemmeligheden til at intensivere de kræfter, der er imellem kunstner og model i skaberprocessen, og i det hele taget til at opnå uforstyrrethed og dybde. Helga vedblev at være hans model i 15 år, og det var egentlig meningen, at det først skulle afsløres efter hans død. I 1986 fortalte Andrew Wyeth imidlertid om billederne til redaktøren for Arts and Antiques. Derefter udbrød der en veritabel mediestorm. Mange aviser og blade som Newsweek og Time bragte historien på forsiden, og selv Andrew Wyeths kvaliteter som kunstner blev bragt til debat.

Leonard Andrews, en forretningsmand der var vokset op i Dallas, købte hele samlingen for 6 millioner dollar inklusive rettigheder til reproduktion af billederne. Han erklærede ved købet, at billederne var en national skat, som aldrig måtte skilles. Har startede et udstillingsforløb i USA med første udstilling på ”National Gallery of Art”, som han til en indledning donerede en Wyeth tempera. I de følgende år steg de generelle priserne på Andrew Wyeths billeder med en faktor 10 på kunstmarkedet, især på grund af japanske køberes interesse, og efter en årrække valgte Leonard Andrews derfor at sælge samlingen i flere afsnit via et konsortium i Fjernøsten. Billederne fortsatte dog deres udstillingsforløb i USA og Japan, hvor de indtjente penge ved salg af plakater, kort og entre. Netop nu har der været en udstilling på ”Mint Museum of Art” i North Carolina. På en hjemmeside kan man læse, at billederne nu sendes til Europa for måske aldrig at vende tilbage.

 

Peter Vilhelm Nielsen.


forside